Artykuł

Co to jest podcast? Definicja i historia podcastów.

Co to jest podcast?

Podcasty z impetem weszły do Polski. AUDIO wyraźnie rośnie w siłę. W artykule odpowiem na pytanie co to jest podcast, przyjrzymy się historii podcastów. Skąd się wzięły? Kiedy powstały?
Jakie mają perspektywy rozwoju? Dlaczego coraz częściej słyszymy o zjawisku Podcast Boom? Zapraszam do lektury. Możesz też posłuchać o tym w moim podcaście.

Michał Dobrzański 04 października 2019

Podcasting w ostatnim czasie stał się tak potężnym narzędziem, że możemy już mówić, że stanowi odrębne medium. Wynika to z jednej strony z jego masowości, i rosnącego zasięgu, a z drugiej z niewątpliwych i unikalnych zalet, jakie ma komunikacja AUDIO. 

Jednak zanim przejdziemy do liczb pokazujących skalę słuchalności podcastów, chciałbym wyjaśnić czym one w ogóle są, skąd się wzięły, i – co najważniejsze – jakie są ich cechy i najważniejsze zalety. W tym artykule zastanowimy się nad zaletami dla słuchaczy, zalety dla reklamodawców omówię w oddzielnym tekście. A więc co to jest podcast? Zapraszam do lektury!

Co to jest podcast?

CO TO JEST PODCAST? DEFINICJA I HISTORIA

Podstawowa definicja (z Wikipedii) mówi, że podcast to zapis dźwięku, opublikowany w internecie, z reguły w odcinkach, które są publikowane regularnie, przy pomocy technologii RSS. Nazwa powstała od słów iPod – czyli odtwarzacz muzyczny Apple i broadcast czyli transmisja, przekaz. Można tez spotkać się z twierdzeniem, że część pod pochodzi od „Personal On Demand”.
Wszystko zaczęło się w roku 2000, kiedy pojawił się pomysł rozszerzenia możliwości technologii RSS w taki sposób, aby możliwe było przesyłanie treści audio. Za protoplastów tej technologii uważa się Adama Curry i Dave’a Winer’a. Winer zaprezentował to rozwiązanie koledze, dziennikarzowi, Christopher’owi Lydon’owi w 2003. Ów dziennikarz przeprowadzał wywiady, i zaczął umieszczać je na swoim blogu w formie plików mp3. Dzięki RSS możliwy był dostęp do bloga przez odbiorców sposób automatyczny.

Dzięki sukcesowi Lydon’a, wspomniany już Curry zaczął rozwijać technologię, która umożliwiała użytkownikom ściągnąć audio z www, i potem przez iTunes’a przerzucić do playera mp3. Żeby testować technologię, Curry stworzył podcast „Daily Source Code”, uważany przez wielu za pierwszy podcast, chociaż tu zdania są różne. W każdym razie miesiąc od premiery, New York Times po raz pierwszy napisał o zjawisku podcastingu. Kolejno były prezentacje na konferencjach, platforma do hostingu Libsyn, i pierwsze podcasty publikowane przez Public Radio International w formie codziennych wiadomości.

Ciekawostka

I tu ciekawostka – pod koniec września 2004 liczba stron w wynikach wyszukiwania Google na hasło podcast zamykała się w ilości 500, a rok później było to już ponad sto milionów. W Google Trends znajdziemy datę wrzesień 2004 jako datę pierwszych zapytań o słowo podcast.

Milowym krokiem dla podcastingu było bowiem ogłoszenie w czerwcu 2005 roku przez Steva Jobsa, że iTunes zyskuje w nowej wersji katalog z podcastami. W grudniu tego roku, słowo podcast zostało wybrane słowem roku przez New Oxford American Dictionary. Nastąpił gwałtowny rozwój podcastów w Stanach Zjednoczonych, w Australii, Kanadzie, UK, a wraz rozwojem technologii mobilnych, które były kolejną trampoliną dla podcastów, również w Azji, i oczywiście Europie.
W roku 2014 z iTunes’a ściągnięto podcasty ok 7 miliardów razy. W 2018 już 19 milardów. 19 miliardów! Obłęd!

Podstawowa definicja (z Wikipedii) mówi, że podcast to zapis dźwięku, opublikowany w internecie, z reguły w odcinkach, które są publikowane regularnie, przy pomocy technologii RSS. Nazwa powstała od słów iPod – czyli odtwarzacz muzyczny Apple i broadcast czyli transmisja, przekaz. Można tez spotkać się z twierdzeniem, że część pod pochodzi od „Personal On Demand”.
Wszystko zaczęło się w roku 2000, kiedy pojawił się pomysł rozszerzenia możliwości technologii RSS w taki sposób, aby możliwe było przesyłanie treści audio. Za protoplastów tej technologii uważa się Adama Curry i Dave’a Winer’a. Winer zaprezentował to rozwiązanie koledze, dziennikarzowi, Christopher’owi Lydon’owi w 2003. Ów dziennikarz przeprowadzał wywiady, i zaczął umieszczać je na swoim blogu w formie plików mp3. Dzięki RSS możliwy był dostęp do bloga przez odbiorców sposób automatyczny.

Dzięki sukcesowi Lydon’a, wspomniany już Curry zaczął rozwijać technologię, która umożliwiała użytkownikom ściągnąć audio z www, i potem przez iTunes’a przerzucić do playera mp3. Żeby testować technologię, Curry stworzył podcast „Daily Source Code”, uważany przez wielu za pierwszy podcast, chociaż tu zdania są różne. W każdym razie miesiąc od premiery, New York Times po raz pierwszy napisał o zjawisku podcastingu. Kolejno były prezentacje na konferencjach, platforma do hostingu Libsyn, i pierwsze podcasty publikowane przez Public Radio International w formie codziennych wiadomości.

Ciekawostka

I tu ciekawostka – pod koniec września 2004 liczba stron w wynikach wyszukiwania Google na hasło podcast zamykała się w ilości 500, a rok później było to już ponad sto milionów. W Google Trends znajdziemy datę wrzesień 2004 jako datę pierwszych zapytań o słowo podcast.

Milowym krokiem dla podcastingu było bowiem ogłoszenie w czerwcu 2005 roku przez Steva Jobsa, że iTunes zyskuje w nowej wersji katalog z podcastami. W grudniu tego roku, słowo podcast zostało wybrane słowem roku przez New Oxford American Dictionary. Nastąpił gwałtowny rozwój podcastów w Stanach Zjednoczonych, w Australii, Kanadzie, UK, a wraz rozwojem technologii mobilnych, które były kolejną trampoliną dla podcastów, również w Azji, i oczywiście Europie.
W roku 2014 z iTunes’a ściągnięto podcasty ok 7 miliardów razy. W 2018 już 19 milardów. 19 miliardów! Obłęd!

słuchalność podcastów - kilka liczb

Według badań, Edisona, w 2019 70% Amerykanów zna słowo podcast, a ponad połowa, 51% amerykańskiej populacji słyszało kiedyś podcast. 33% – czyli około 90 milionów osób – słucha regularnie.
Patrząc na słuchanie w innych krajach, można posłużyć się badaniami Statisty, która to raportuje, że w Korei Południowej 58% słucha, w Hiszpanii – 40%, Szwecji – 36%, a Australii 33%. Średnio w Europie słucha 27% ludzi.

Jeszcze przed wakacjami 2019 powiedziałbym, że w Polsce jeszcze nie możemy mówić o takiej skali, ale… popularność podcastów w ostatnim czasie wyraźnie rośnie, co udowadniają badania, które przeprowadziłem w Tandem Media razem z Publicis Group we wrześniu 2019 r. Okazuje się, że w naszym kraju, wśród internautów w wieku 15+, jest dokładnie tyle samo słuchaczy, którzy deklarują słuchanie podcastów przynajmniej raz w miesiącu,  co średnio w Europie, tj. 27%!

Tak dynamiczny wzrost tłumaczy informacja, że 65% respondentów zaczęło słuchać podcastów w ciągu ostatniego roku. 

Podcasty wchodzą do mainstreamu!

podcasty w liczbach

Zasięg miesięczny podcastów w wybranych krajach​

Hiszpania
40%
Szwecja
36%
Stany Zjednoczone
33%
Francja
28%
Europa (średnio)
27%
Austria
27%
Niemcy
22%
Polska
27%
MILIONÓW OSÓB SŁUCHA PODCASTÓW NA CAŁYM ŚWIECIE
MILIARDA OSÓB BĘDZIE SŁUCHAŁO PODCASTÓW W 2023 ROKU
TYSIĘCY AUDYCJI JEST DOSTĘPNYCH W KATALOGU APPLE
PROCENT REKLAMODAWCÓW W UK UWAŻA,, ŻE W 2020 ROKU AUDIO BĘDZIE NAJEFEKTYWNIEJSZYM MEDIUM W KOMUNIKACJI
Najnowsze wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *